Pozorishne predstave kao konverzije

Standard

Tokom perioda 2010 – 2013 god sam pogledao tri domace predstave koje su originalno bile zapakovane u drugom mediju (potpuno drugom zanru) pa su intervencijom tj. konverzijom pretvorene u nesto drugo. Izabrao sam poznate komade jer su vec priznati i usvojeni a njihove vrednosti su testirane i prosle ispit publike, kritike pa su sada zgodne za neke dalje manipulacije…

Radi se o jako poznatim filmovima koji su preneseni na “pozorisne daske” nabarajacu ih redom kako sam ih i gledao u pitanju su sledeci naslovi : “Maratonci” u Pozoristu na Terazijama, “Decko koji obecava” u pozoristu Boshko Buha i “Ko to tamo peva” kao baletska predstava u Narodnom pozoristu

Nego pre daljeg pisanja o samim predstavama osvrnuo bih se na mnogoznacni pojam koji se krije pod imenom konverzija:

» konverzija • ženski rod (lat. conversio) Okretanje, obrtanje, promena, pretvaranje; trg. promena interesne stope, pretvaranje jednog duga u drugi sa povoljnijim uslovima; preobraćanje; preobraćanje u veru, preveravanje, preverenje; fil. logička konverzija, obrtanje jednog suda, tj. kad subjekat i predikat promene svoja mesta (up. kontrapozicija); prav. pretvaranje jednog pravnog odnosa u drukčiji, npr. zakupa u najam. (lat.)

» konverzija • ženski rod (računari) Promena iz jednog formata u drugi. Postoje različite vrste pretvaranja, softverska, hardverska, sistemska, za datoteke, za podatke i za medije.

» konverzija • U logici, oblik izvođenja koji se dobije zamjenom subjekata i predikata.

convert-pdf-adobe-religion.jpg

» konverzija • Šta je obraćenje ili konverzija? Bilo je mnogobrojnih i raznovrsnih pokušaja da se dâ definicija religijske konverzije, ali do sada nije predložena ni jedna koja bi bila sveobuhvatna i pokrila sve bitne elemente ove pojave, a u isto vreme bila kratka, jasna i svima shvatljiva. Dugogodišnje proučavanje tipova religijskih konverzija i dugo traganje za univerzalnom definicijom pomenutog fenomena nije urodilo opšte prihvaćenim naučnim koncenzusom. Na ovom mestu želim da govorim o biblijsko-teološkim aspektima obraćenja, zato će moja pažnja biti usmerena na svetopisamsku paradigmu obraćenje i teološke implikacije iste, te stoga neću ulaziti u područje psihologije i sociologije religije  Konverzija ili obraćenje je dinamičan proces u kome čovek prihvata versku, filosofsku ili političku doktrinu koja menja njegov dotadašnji pogled na svet. Hrišćansko obraćenje jasno i nedvosmisleno predstavlja konstantan proces promene i transformacije čovekovog sveukupnog bića (conversio continuata). Ono je ujedno život jer život je promena, ostvarivanje – beskonačan proces.
http://metanoia.blog.rs/blog/metanoia/teoloski-radovi/2008/01/31/koinonia-as-main-characteristic-of-ekklesia-koinonia-instead-of-xenophobia

Posle prigodnog kraceg osvrta i rekalamnog bloka – bacimo se na same predstave:

MARATONCI TRČE POČASNI KRUG
Prvu sam pogledao drama/komediju Duska Kovacevica “Maratonci”koja je za izvodjenje u Pozoristu na Terazijama pretvorena u mjuzikl u režiji Kokana Mladenovića Jako mi je drago da sam ovog (kasnije silno pominjanog a nepotrebno izvikanog) rezisera sreo pre silne fame na rutinskom zadatku bez neke vece dubioze – ceo mjuzikl je puko rekreiranje i prepricavanje svima poznate drame/filma odavno uradjenih majstorskom rukom.

Nova podela uloga je iznedrila par bisera ali nista specijalno mada je donekle lucidnije nego vecina poskocio Marko Živić kao (novi) Đenka Đavo – evo ga strchi i u ovoj masovnoj sceni:

cod0198Pored ove solidne uolge i igre dobra je i scena gde se Bili Piton (koga ovde igra Ivan Jeftović) tokom jedne grobljanske scene kaci na kabl i krece da vitla po sceni gore dole/ levo desno, simpa kasakaderski momenata – malo prosiruje humor na neku burulesku i izvlaci osmeh…

cod0253Veliki ansambl igra plese svira, sto je ugodno samo pozoriste tehnicki funkcionise maksimalno i sve je kako treba ali mnogi od ovih glumaca su losiji od svojih filmskih “parnjaka” a silno se dernjaju i glumataju – pomencu maltene glavnog Bosiljcica kao mladog Mirka Topalovića. Mislim da je ipak sama predstava solidno presla iz crno humoristicne drame u jedan klasicna donekle plesni, starinski mjuzikl koji se gaji i neguje u ovom pozorostu od renoviranja naovamo…

Dok sam pisao priču o jednom mladom čoveku koji živi u porodici metuzalema – grobara, želeći da iz tog mraka (smrti) izađe i ode negde u neki bolji, lepši i životniji svet, a sve (to) kao metaforu o vladavini „pogrebnika“ u jednoj komunističkoj državi – preduzeću za proizvodnju pogrebne opreme, sa sopstvenim osećanjem nepodnošljive klaustrofobije, nisam ni slutio tad– početkom sedamdesetih godina prošlog veka, prvo– da će se ta moja lična „drama“ pretočiti (posle pozorišta) u film, pa, zatim, u mjuzikl 2008. godine, vreme koje je tih sedamdesetih godina bilo daleko kao danas razmišljanje o letu na Veneru…

Nadam se, i verujem, da bi mjuzikl na sceni Terazija mogao biti uspešan kao što je (onih godina) bila uspešna predstava u Ateljeu, ili film koji i danas gledaju generacije (ne) rođenih dok sam pisao ovu crnohumornu (samo) ispovest.

U svakom slučaju, biće ovo jedno novo i zanimljivo pevanje životopisa „najstarije balkanske familije“; toliko stare da joj ni smrt ne može ništa.

I u nadi, da bi ovo izvođenje moglo biti jedan od ozbiljnijih pokušaja u pronalaženju puta ka „domaćem mjuziklu“, sačekaću premijeru zakazanu za 25.maj – rođendan druga Tita – Pantelije, čoveka koji mi je bio velika inspiracija dok sam kao mlad (i neobavešten) mislio da jedan pozorišni tekst može da promeni svet.

Dušan Kovačević, Beograd 5. maj 2008.
Sledece sam pogledao “Dečka koji obećava” u trenutno zatvoremom pozoristu Boško Buha:
Decko

Film koji od detinjstva gledam na TV pa onda na raznim Divx i slicnim piratskim kopijama je postao pozorisna predstava koju u sebi ima i bukvalno koncertni nastup sa mnogim novotalasnim hitovima i sireg opsega nego sto se culo u samom filmu (koji je neka vrsta osvrta kroz BG scenu i likove) Ovde se culo pesama i od Parafa i raznih drugi heroja punka i new wave-a

…naš prvi crnotalasni film u kome je glavni junak ondašnji urbani Beograd. Iz današnje perspektive, kada takvog Beograda više nema i kada je ostalo samo par njegovih odanih vernika, imao sam želju da se pozabavim pitanjem gde su nestali svi ti ljudi koji su bili deo njega. Želeo sam da, ako ništa drugo, onda bar za te malobrojne ljude u Buhi napravim bastion sa koga branimo pozicije tog urbanog, svežeg, provokativnog, ali i uvek zapitanog, radoznalog Beograda – objašnjava reditelj

Bio sam fan Dečka koji obećava, ali više od samog filma sam bio fan njegove teme, odnosno svih onih mladih ljudi koji su puno obećavali a koje je ova naša kratkoročna istorija samlela. Oni su bili slika urbanog, crnotalasnog Beograda i nosili su u sebi buntovni izraz kakav je imao Slobodan iz filma. Za potrebe predstave, glumci su oformili bend pod nazivom Pitina zeljanica koji na sceni uživo izvodi prepoznatljive numere iz filma. Zato na bini imamo dva nivoa scene – gornji sa koga se, kao sa krovova beogradskih zgrada, svira soundtrack iz tog novotalasnog registra i donji, na kome se odvijaju scene kojih ima u filmu, ali i one koje su bile cenzurisane i neke koje smo mi sami uneli. Priča se kreće linijom kojom je išao i film, ali na drugačiji način. Naša predstava za poentu ima protok vremena. Ona je kao jedna vremenska mašina, uz pomoć koje se iz početka osamdesetih godina preselimo u 2009. Kraj predstave i jeste to da, iz današnje perspektive, sagledamo ono što nam se dogodilo.

progon2__140__490139432

Vlalukinu je uloga Slobodana Milosevica legla odlicno – nekako uz njegovu naizgled flegmatichnost kao i cele ove generacije (odlicna slicna uloga u filmu Who the fuck is Miloš Brankovic iz 2008) , bolje odjekne kad krene da pizdi i bude agresivan, nije ocekivano Posto smo bez Berceka ostali (iako je ziv), nije matora legenda vec ispumpano puvalo potrosheno i pohabano po politici i truloj estradi. Otuda bas dobro da je neko svez i pomalo nadrkan dobio da obnovi Pajkicevog “Slobodana Milosevica”

progon2__91__957941200

Kaja Zutic je vecim delom odsvirala ulogu Pita (zamenivsi pol Koji iz Discipline iz filma!) a to joj je toliko prijalo da je u nastavku pokrenula i svoj bend Kamikaze gde je pokusala da dalje svira i nastavi sa akcijom nakon ove predstave. Nazlost to je bilo kratkog daha video sam nastup u SKCu na Aprilskim danima, posle toga se pojavio video klip za Himnu a nakon toga se dalje nisu oglasavali…


Za kraj, zadnje pogledana a i najlosija od konverzija “Ko to tamo peva” – baletska predstava
ko_to_tamo_peva_baner.jpg

Koristeci muzicki lajt motiv iz filma u ovaj balet je ubaceno pomalo zbrda zdola neki delovi iz filma u slobodno-plesnoj zombi varijanti. Dodato je ponesto gde se isto plese i raduje i tuguje. Ali nisam specijalno uocio neku nadgradnju baleta nad filmom, nema pukog prepricavanja sto je OK ali ima dosta neke slobodumne inspiracije, koja mislim da tesko moze da funkcionise ako gledalac pre toga nije video film i tako poznaje pricu. Junaci su neke grupe i hrpe plesaca (u pokusaju da nema glavne uloge) i to nije tako lose, al nije ni previse zanimljivo, samo po sebi. A svakako da je slabo narativno tek tako samo od sebe, jer price nema – ima scena i pokreta na poznatu temu U poneko zimsko dosadno vece moze da bude dovoljno ali ne uvek…

Poveca ekipa ali rezultat samo skroman, prija na prvu loptu ali ponavljam bez nekih dubljih otkrica u samom tekstu, bez istrazivanja neke skrivene teritorije i dopune neceg nedorecenog – zapocetog…

 

About ivanmilke

Multimedia/Transmedia Fungi, Nature, Mountaineering, Traveling... Few Good Movies: Zivot i Smrt Porno Bande, The Truman Show, Cidade de Deus, El día de la Bestia, Le locataire, All That Jazz, Amarcord, Carlston za Ognjenku, Angst, Dodesukaden, Eyes Wide Shut, The Idiots, Beogradski Fantom, Paranoia 1.0, Outsider, L'Appartement, Eraserhead, Cat People, Brazil, Zivi i Mrtvi,Waydowntown, Once Were Warriors, They Live, Sejtanov Ratnik, Being John Malkovich Die Blechtrommel, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, El Laberinto del Fauno, Naked Lunch, Streets of Fire, Vals Im Bashir,Akira Kurosawa's Dreams, Renaissance, Davitelj protiv davitelja, Gattaca, Hundstage, Пред дождот (Before the Rain), C'est arrivé près de chez vous, Fight Club, La science des rêves, Crash, Decko koji obecava, S1m0ne, A Clockwork Orange, La haine, Children of Men, City of Lost Children, Delicatessen, Hurlyburly...many more Nice Music: Zakir Hussain, Future Sound of London, Nusrat Fateh Ali Khan, Balkan Beat Box, Miladojka Youneed, MIA, Voivod, DJ Krush, The Midival Punditz, Celtic Frost, Nils Petter Molvaer, Meat Beat Manifesto, Bugge Wesseltoft, EKV, Anoushka Shankar, Swans, Fugazi, Aphex Twin, Godflesh, The Residents, Faze Action, Jane's Addiction, Fudge Tunnel, Omar Faruk Tekbilek,Royksopp, Laibach, Bebi Dol, Erykah Badu, Prti BeeGee, Róisín Murphy, Cold Cut,Borghesia, dZihan & Kamien...many more Great Books: Neuromancer, The Hidden Persuader, Simulacra and Simulation, Yoga Sutras of Patanjali, I AM THAT, Meetings with Remarkable Men, Philokalia, Nevidljiva Borba, The Posthuman Condition...many more

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s