Clive Barker – umetnik uzasa…

Standard

clivebarker-620x400

Roden je u Liverpoolu 1952 godine. Pocetci njegovog stvaralastva su u pozoristu, u Londonu gde osniva pozorisnu trupu. Pise, rezira (pa cak i glumi, ali ubrzo se povlaci sa ovog zadatka jer samokriticno uvida da nema dara). Izvodi nekoliko svojih predstava : “Frankenstein in Love”, “History of the Devil”. Barkerovo pozoriste je minimalisticno i moderno ali je kroz njega protkana klasicna dramska radnja, iako zanimljivo i kvalitetno sve u svemu tih dana njegova umetnost nije isplativa. No njegov duh ne pada , on pocinje da pise kratke horor price, za uzak krug prijatelja. Kasnije (1984) ih objavlju pod imenom “ The Books of Blood” u nastavcima i postaje svetski poznat autor horora.
barker knjiga krvi 1-3

Sta je toliko bombasticno u Knjigama Krvi ?

Price koje se deavaju na stranicama te knjige su na prvi pogled nasilne, jos bolja rec je brutalne, krvi ima preko kolena, Smrt nije epizodna uloga, naprotiv. U pocetku mi se cinilo da ovaj momak preteruje, a onda sam se navikao na njegov stil. Osecaj koji Barker pruza realan na taj nacin kao kad se zadesite u velikoj saobracajnoj buci. U pocetku se cini da je buka neizdrziva, gluvi ste, no vremenom se naviknete. Ohladen i zadubljen u dalje citanje, osetio sam da je njegov uzas razlozan. Ustuknu sam pred tolikom otvorenoscu, ako treba nesto (dobro ili lose) da se desi u Barker-ovoj prici videce se sve. Do gole koze, cak i ispod nje.

Nije samo to veliko u Knjigama Krvi, ima tu neke srcanosti i vere u to sto se pise. Ni na jednom mestu Barkeru ne drhti ruka.Iz svake licnosti progovaraju definisani stavovi, predrasude, ideali. Tu je susret sa mnogo razlicitih obrazaca zivljenja. Ima tu ljudi (i zena) iz potpunih vukojebina, te iz velegrada, uspesnih, propalih, plementih (doduse retko), crnaca, belaca. Iz toga se vidi koliko je autor, iako mlad po godinama, veoma prozivljena (i izivljena) licnost, oseca se analiticnost za osecanje a, i za ljude. Takode se vide uticaji obrazovanja, putovanja, informisanost. No, to se sto se mene tice i ocekuje od modernog umetnika – multimedijalnost i miltikulturalnost.
tumblr_m4kak86dAo1qfkt5qo1_500
Ono sto je stvarno fascinantno u Knjigama Krvi je ta slozenost i razum, nacin funkcionisanja i ustrojstva Zla, Demona ili ponekad Pakla, kod Barkera. Zapis je kodiran moderno i drevno u isto vreme. Nekada kao da ne pise fikciju vec samo javlja stanje stvari sa mesta koje mnogi zaobilaze u sebi. Barker ide duboko u podrum (podsvest) svoga bica, odakle izlazi puno toga. U razgolicenosti na svetlu dana oblici koji opstaju u mraku, izgledaju ponekad groteskno. Tada na pozornicu stupa iluzija kao meda izmedu svetova. Ona svedoci o ogranicenju, laznosti naseg i drugog sveta, nesavrsenost zivljenja. Uvek nekom nesto fali. Nekad su to cudovista koja traze, otimaju, zahtevaju nazad. Ponekad ljudi. U igri su moci, vlast, srce. Za Barkera se ne moze reci na cijoj strani, on samo pripoveda, a ishod ponekad bude u korist cudovista, a nekad ljudi. A nekad su monstrumi ljudi, i obrnuto.

445x247xnightbreed-david-cronenberg-445x247.jpg.pagespeed.ic.Ullc7hOFyy

U “Cabal”-u (1988) cudovista su ta koja su ugrozena od coveka. Prikazan je Midian, mesto gde postoji poslednje utociste za progonjene. Nocni soj u svom rezervatu, ceo spektar deformisanosti (ili formiranosti po drugim obrascima) u punom koloru. Tada Barker dopusta relativnosti (izmedu dobra i zla) da se poigra na najneocekivanijim mestima, glavni junak Aron Bun prolazi pun krug ljubavi i mrznje i pred ljudima, kao i pred Nocnim sojem. Posle svog ludila, usput biva ubijen (od strane vecih krvozdernika), prolazi kroz ispit svoje ljubavi sa devojkom Bobby, dovrsava odnos sa najvecim cudovistem u filmu svojim psihijatrom, i postaje voda soja.

Format ove price je roman, gde Clive briljira, svaki lik je svrhovit, razrada junaka je jaka, likovi su visestrani i duboki, iznenadenja su prisutna, prica je puna obrta i kraj ima pravi kresendo. 1990 Barker po knjizi snima film imenom “Nightbreed”. Ukupna atmosfera celuloidne verzije u potpunosti prenosi knjigu. Kao retko koji reziser Barker u svi svojim filmovima potpuno vlada dramaturgijom i u prostoru kadra nema lutanja. Scenografija, lokacije, kostimi, efekti sve obogacuje njegov izraz. Dramaturgija se povezuje sa Clive-ovim vizulnim delom, on svoje junake crta a, onda ih zgusnjava za filmsko platno. Iz spektra filmskih Barkerovih junaka izdvojio bih Pinhead-a, glavnog emisara Pakla u “Hellraiser”-u (1987) Njegova patnja prikazana je u obliku bodypiercing-a kakav jos niste videli. Od novijh filmskih dela 1995 izvanredno rezira “Lord of Illusion”, po prici iz “Books of Blood”.

Kao i obicno rezije drugih autora po njegovim predlozcima su tanke, pomenucu “Candymena” i njegov nastavak ”Farewell to the Flesh” deluju neuhranjeno i slabo, ima tu dosta propust i popustanja od tezine originalne ideje. “Hellbound: Hellraiser II” i nije toliko crn, koliko “Hell on Eatrh” gde se cela tema, etika i estetika dovodi do klonirane blutavosti serijskog proizvoda.
UTKANI-SVET-Klajv-Barker_slika_XL_5603345

Pored punokrvnog horora, Barker pise i jednu malo drugaciju zanrovsku formu, koji bih otprilike mogli smestiti u bajkovite predele fantastike sa ponekim vrednostima horora. Takvo je delo “Weaveworld” gde je ostatak jednog sveta utkan u cilim, nebi li bio skriven od ljudi, i sacuvan od progonitelja. Glavni junaci su stanovnici Fuge, kukavice (ljudi), otpadnik iz Fuge Imakolata, i Bic ili zaboravljeni Uriel; svi oni dolaze iz svojih dimenzija. Doticanje drugog sveta ih izmenjuje, njihov put traje u neprestanom uzbudljivom temu kroz 500 stranica ovog romana. Od slicne velicine i forme je “ The Great and Secret Show”koji je samo segment vece celine. Kroz oba romana prolaze desetine likova u stotinama situacija u paralelnim vremenima, sve je tako Barker- ovski sveze i originalno. Cak i kad se ponavlja, ili kad citira klasike on to pakuje svojim osobenim stilom, spaja nemoguce savove koji tvore njegov narativni milje. U njegovim vecim delim postoji specifican sloj nebitnih likova, na usputnim postajama, koji su ponekad i opis atmosfere nekog mesta, nelogicnost nekog dogadaja.Oni koji ostaju tu gde su jer nisu kljucni za ishodiste romana. Njegov pristup je “on the road”, sa mnogo malih scena unutar dogadaja.Velike celine sa masom detalja, price unutar price, Clive-ov svemir.
images

Pomenuo bih jos jednu stranu stvaralacke licnost Clive Barker-a.On crta stripove i ilustracije (opremio je svoju bajku za decu “The Thief of Always” sa 27 ilustracija, po njoj je snimljen i animirani film).

ovaj portret je radjen 1999 godine i prvobitno je objavljen na http://www.e-zine.co.yu stranicama
www-e-zine-co-yu-crop

About ivanmilke

Multimedia/Transmedia Fungi, Nature, Mountaineering, Traveling... Few Good Movies: Zivot i Smrt Porno Bande, The Truman Show, Cidade de Deus, El día de la Bestia, Le locataire, All That Jazz, Amarcord, Carlston za Ognjenku, Angst, Dodesukaden, Eyes Wide Shut, The Idiots, Beogradski Fantom, Paranoia 1.0, Outsider, L'Appartement, Eraserhead, Cat People, Brazil, Zivi i Mrtvi,Waydowntown, Once Were Warriors, They Live, Sejtanov Ratnik, Being John Malkovich Die Blechtrommel, Eternal Sunshine of the Spotless Mind, El Laberinto del Fauno, Naked Lunch, Streets of Fire, Vals Im Bashir,Akira Kurosawa's Dreams, Renaissance, Davitelj protiv davitelja, Gattaca, Hundstage, Пред дождот (Before the Rain), C'est arrivé près de chez vous, Fight Club, La science des rêves, Crash, Decko koji obecava, S1m0ne, A Clockwork Orange, La haine, Children of Men, City of Lost Children, Delicatessen, Hurlyburly...many more Nice Music: Zakir Hussain, Future Sound of London, Nusrat Fateh Ali Khan, Balkan Beat Box, Miladojka Youneed, MIA, Voivod, DJ Krush, The Midival Punditz, Celtic Frost, Nils Petter Molvaer, Meat Beat Manifesto, Bugge Wesseltoft, EKV, Anoushka Shankar, Swans, Fugazi, Aphex Twin, Godflesh, The Residents, Faze Action, Jane's Addiction, Fudge Tunnel, Omar Faruk Tekbilek,Royksopp, Laibach, Bebi Dol, Erykah Badu, Prti BeeGee, Róisín Murphy, Cold Cut,Borghesia, dZihan & Kamien...many more Great Books: Neuromancer, The Hidden Persuader, Simulacra and Simulation, Yoga Sutras of Patanjali, I AM THAT, Meetings with Remarkable Men, Philokalia, Nevidljiva Borba, The Posthuman Condition...many more

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s